A média szerkezetének vizsgálatakor a médiarendszert jellemző összes tényezőnek a megismerése szükséges, beleértve a szabályozási formákat, a terjesztést szolgáló létesítményeket, a szervezeti és finanszírozási formákat, a tulajdont, az infrastruktúrát. A média szerkezete szorosan összekapcsolódik a viselkedéssel és a teljesítménnyel, melyek közül az előbbi a szervezeti szintű működés jellegére utal, míg utóbbi a tartalomra, tehát arra, hogy konkrétan mit juttatunk el a közönséghez.
A média szerkezetének átfogóbb megismeréséhez fontos, hogy tudatában legyünk a média működése során lényeges szerepet betöltő néhány alapértékkel. Ezeket az alapértékeket ismertetjük meg bejegyzésünk során az olvasókkal, valamint a könnyebb megértés elősegítése érdekében röviden értelmezni is kívánjuk azokat. Az alapértékek a következőek: szabadság, egyenlőség, sokszínűség, igazság és információminőség, objektivitás, társadalmi rend és szolidaritás.
Az szabadság alapérték megismerése során lényeges, hogy tisztában legyünk azzal, hogy a média szabadsága nem egyezik meg a véleménynyilvánítási szabadsággal, így különbséget kell tennünk a két fogalom között. Legegyszerűbben talán Zeno-Zencovich (2008) példáján keresztül érthetjük meg a különbséget, aki a bor és a boros palack viszonyához hasonlította a média szabadságának és a véleménynyilvánítás szabadságának a viszonyát. Ebben a hasonlatban a bor a véleménynyilvánítás szabadságának feleltethető meg, míg a boros palack a média szabadságnak.
A média szabadságához kapcsolódó előnyökből csak párat mutatnánk be, mivel ezeket már mindenki jól ismeri. Ilyen előny például a hatalmat gyakorlók szemmel tartása, és tevékenységüket bemutató megbízható információk közlése (őrkutya szerep), valamint a kultúra és a társadalom megújulása és átalakulása. A média szerkezetének és teljesítményének szintjén értelmezett szabadság bemutatását az alábbi táblázat foglalja össze röviden.
A szabadság alapelv |
|||
Szerkezeti feltételek: |
|||
csatornák függetlensége |
hozzáférés a csatornákhoz |
tartalmi sokszínűség |
|
Ezek a feltételek a következő értékekhez vezetnek a teljesítmény során: |
|||
megbízhatóság, kritikai álláspont, eredetiség |
választék, változás, relevancia |
A médiaegyenlőség alapelvét a tömegmédiára vonatkozó használatkor konkrét jelentésekkel ruházzuk fel. Mint alapelv, ez áll jó néhány normatív várakozás hátterében. Szerkezeti szinten azt jelenti az egyenlőség alapelve, hogy a tömegmédiához való hozzáférés legyen ugyanolyan mind a kibocsátói, mind pedig a fogadói oldalon a különböző, vagy épp az egymással ellentétes érdekű csoportok számára is. Ez az alapelv azt is magában foglalja, hogy fair és átlátható módon érvényesülhessenek a szabad piac általános alapelvei. Teljesítményi szinten az egyenlőség alapelve előírja, hogy a hatalmon lévőket ne részesítsük előnyben másokkal szemben, és mindenkinek lehetősége legyen hozzáférni a médiához. Üzleti oldalról megközelítve az alapelvet, az egyenlőség itt arra utal, hogy minden szerződött hirdető számára ugyanolyan tarifák és feltételek mellett kell biztosítani a megjelenési lehetőségeket. Összefoglalóan tehát azt mondhatjuk, hogy az egyenlőség alapelve a megkülönböztetés és a részrehajlás elvetéséről szól. Az egyenlőség alapelvén keresztül juthatunk el a hozzáférés, az objektivitás és a sokszínűség fogalmához, melyeket a teljesítmény szintjén értelmezett egyenlőség részalapelveinek tekinthetünk.
A sokszínűség azt jelenti, hogy a médiarendszer által kínált műsoroknak a társadalom információs, kommunikációs és kulturális szükségleteivel kell összhangban lennie. A sokszínűség központi kérdése, hogy a médiaszerkezet és a szolgáltatott tartalmak visszatükrözik-e a társadalom változatos társadalmi, gazdasági és kulturális realitását, biztosítanak-e a hozzáférést a különböző társadalmi és kulturális kisebbségek számára is, szolgálnak-e a különböző érdekeket és nézőpontokat megjelenítő platformként, valamint kínálnak-e az adott időben és helyzetben releváns választékot, valamint olyat, amely megfelel a közönség igényeinek és érdekeinek. Ezek a kérdések összekapcsolódnak az igazság és az információminőség fogalmaival, melyeken keresztül eljutunk addig a következtetésig, hogy a hitelt érdemlő tudás- és információkínálat kiemelten lényeges elvárás a tartalomszolgáltatás során.
Mint tudjuk, az objektivitás tárgyilagosságot, elfogulatlanságot, pártatlanságot jelent. Ez a jelentéstartalma a médiaelméletben sem változik meg, épp ezért a hírszolgáltatás során az információ minőségét tekintve az objektivitás központi szerepet tölt be. A média működési gyakorlatának egyik sajátos formája az objektivitás, valamint egyúttal egy olyan sajátos attitűd is, mely az információk összegyűjtését, feldolgozását és terjesztését jellemzi. A tudósítás tárgyától elhatárolja magát, tárgyilagosan és elfogultan közelíti meg a témát. Pártatlan, tehát nem foglal állást, és nem részrehajló. Ezeken felül az objektivitás fontos követelménye a pontosság, relevancia és teljesség.
A társadalmi rend a médiában általában úgy jelenik meg, hogy elítélik az erőszak, a rendbontás és a deviáns viselkedések pozitív ábrázolását, valamint támogatják a jelenleg fennálló rend intézményeit és hatóságait. A szolidaritás azt jelenti, hogy a média elismeri azt, hogy a társadalom sokféle alcsoportból, identitásokból, eltérő érdekekből áll össze, így megértően kezeli az alternatívákat, valamint támogatást és hozzáférést nyújt a releváns kisebbségi csoportok számára is.
Minden összefoglalva azt mondhatjuk, hogy a média szerkezetére és teljesítményére vonatkozó alapelvek a média szabadságát, egyenlőségét, sokszínűségét, és objektivitását támogatják. A felvázolt normák tartalmát a médiában zajló állandó változások alapvetően nem változtatják meg, azonban azok egymáshoz képesti erejére és súlyára, valamint a prioritására hatást gyakorolnak.
források:
Denis Mcquail (2003): A tömegkommunikáció elmélete, Osiris Kiadó Kft., Budapest
Varga Ákos (2016): Kommunikációs gyakorlat órai jegyzet, Budapesti Corvinus Egyetem
Bodolóczki Petra, Hamvas Patrícia, Krispán Orsolya