Témánk kifejtése előtt úgy gondoltuk, hogy a könnyebb megértés érdekében pár alapvető fogalmat tisztázunk az olvasók előtt. Először is fontos tudni, hogy mit is takar az a fogalom, hogy kommunikációelmélet. Ez tulajdonképpen egy olyan gyűjtőnevet takar, amely minden határozott, rendszeres értekezést és elemzést magába foglal a kommunikáció történéseiről. Más felől, mi is tulajdonképpen a kommunikáció? A kommunikáció lényegében egy információátvitelt, vagy máshogy megfogalmazva információcserét foglal magába valamilyen jelrendszer segítségével. Ilyen jelrendszer lehet például maga a nyelv is. Másfelől a kommunikáció jelentheti még az emberi gondolatok cseréjét is szűkebb értelemben. Összességében tehát egy technikai folyamatról beszélhetünk, mely során információk átvitele, cseréje történik.
Magát a kommunikációs folyamatot nem részleteznénk, mivel úgy gondoljuk, hogy az már mindenki számára alapvető tudássá vált az évek folyamán. Pár szóban mégis összefoglalva, - hogy mit értünk a kommunikációs folyamat fogalma alatt - nem beszélhetünk másról, mint mikor a feladó – vagy más néven adó – egy meghatározott kód, azaz jelrendszer segítségével formába önti, azaz kódolja magát az információt – ami tulajdonképpen az üzenet – mely egy meghatározott csatornán keresztül eljut magához a címzetthez, – más néven vevőhöz – aki dekódolja, értelmezi azt.Xn: információforrások
A: kommunikátor
B: befogadó/közönség
C: média (kapuőr)
f: visszacsatolás
x': üzenet
x": módosított üzenet
A transzmissziós, vagy más néven átviteli és a Newcomb tömegkommunikációs modellt 1957-ben gondolta tovább a Bruce Westley és Malcom McLean páros. Előbbi modell alapvetően két ember közötti kommunikációt vizsgálta, - mely lényegében egy társadalmi tömegkommunikációs modell - de Westley és Mclean hozzáadta a tömegmédiát, mint közvetítő elemet a feladó és a vevő közé. Ők tehát az információ iránti társadalmi igény gondolatát fejlesztették tovább a tömegmédiára vonatkoztatva. Maga a transzmissziós modell Lasswell modelljének (1948) egy továbbfejlesztett változata. Lasswell modelljének központjában az a feltételezés áll, hogy a kommunikáció meghatározott mennyiségű információ átvitelének a folyamata, mely a kommunikátor és a befogadó között zajló üzenetátadás folyamatának tekinti magát a kommunikációt, mint információátvitelt, cserét, ahol a figyelem központjában a kiváltandó hatás áll, és nem az üzenet jelentéstartalmi megformáltsága. A transzmissziós modell kimondja, hogy a befogadó a tömegmédiától függ. Nem veszi figyelembe a tömegmédia és a társadalmi környezet más tájékozódási lehetőségei közti kapcsolatot.
Továbbá ehhez a pároshoz tartozik a kommunikátor fogalmának a bevezetése is, azaz felismerték, hogy a tömegkommunikáció egy új „kommunikátor szerep”, azaz nem más, mint a társadalom és a közönség közé történő beiktatás. Elmondásuk szerint a kommunikációs folyamat sorrendje nem egyszerűen úgy néz ki, mint ahogy az alap feltételezések kimondják, azaz adó – üzenet – csatorna – sok potenciális vevő. Szerintük a sorrend minél inkább úgy néz ki, hogy a sor elején a társadalmi események és „hangok” állnak, ezeket követi maga a csatorna/kommunikátor szerep, majd ebből következik az üzenet, mely végül a vevőnél landol. Álláspontjuk szerint a kommunikátor nem az újságírót jelenti, hanem azt, aki az újságírók felé érdekeket közvetít. A kommunikátorok arra törekednek, hogy számára a lehető legkedvezőbb irányba befolyásolja a médiát. Ahogy már az elején is említettük, fontos megjegyezni ismét, hogy a modell figyelembe veszi azt is, miszerint az üzenet/közvélemény alapvetően a tömegkommunikátoroktól származik. Maga a folyamat nem tekinthető lineárisnak, – ezt a csatolt ábrán is meg lehet tekinteni – hiszen azt erősen alakítják a közönség visszajelzései és maguk a kommunikátorok. Westley és MacLean átviteli modellje azt is kimondja, hogy magának a teljesítmény hatásfokának a mértéke a közönség elégedettségén áll vagy bukik, s nem az információk sikeres továbbításán.
Tehát véleményük szerint a kommunikáció nem akkor kezdődik el, amikor valaki beszélni kezd, hanem akkor, amikor egy személy szelektíven reagál az őt körülvevő eseményekre.
A modellben Xn-nel jelölik a lehetséges információforrásokat, melyek lehetnek események, különböző témák vagy akár ötletek is. Ezek mind hatással vannak a feladóra, aki feldolgozza azokat, hogy saját elképzelése szerint üzenetet készítsen a forrásokból. Ezeket az üzeneteket, a tömegmédián keresztül juttatja el a befogadóhoz, közönséghez. A tömegmédia tehát egy közvetítői (kapuőr) szerepet tölt be a folyamat során. Ők azok, akik az adott tömegkommunikációs szervezet profiljának és közönségének a legmegfelelőbb anyagot kiválogatják és feldolgozzák. Mind a nyomtatott, mind az elektronikus sajtó alapkérdése, hogy ki dönti el mennyi és milyen információ fér át a kapun. A válasz a hírszerkesztő vagy felelős szerkesztő vagy szerkesztőségi kollektíva. De előfordulhat az is, hogy az intézmény vezetője. Összegezve tehát a kapuőr az, aki megváltoztathat vagy megállíthat egy közönség felé tartó üzenetet.
A modellben nagy szerepe van a közönségnek, hiszen az ő keresletük és érdeklődésük irányítja a tömegkommunikációt. Hatékonyan csak akkor tud működni a tömegkommunikáció, ha a közönség elégedett. Ezért fontos, hogy figyelemmel legyünk a visszacsatolásukra, amit a modellben f-el jelöltek.
Készítette: Ivancsó Roland, Késmárki Diána, Keszthelyi Lívia
Források:
Severin & Tankard (1992): Communication Theories: Origins, Methods and Uses in the Mass Media (3rd Edition), Longman Publishing Group, New York
Denis Mcquail (2015): A tömegkommunikáció elmélete, Wolters Kluwer Kft., Budapest
Varga Ákos (2016): Kommunikációs gyakorlat órai jegyzet, Budapesti Corvinus Egyetem
Ábra: blogs.tu-ilmenau.de/mrmartin/files/2012/10/westleymaclean.png